לפעילות עד הבית לחצו כאן!

תכנית "רעים" מפעילה קבוצות חברתיות עבור ילדים, בני נוער ובוגרים המצויים בבידוד חברתי על רקע של לקויות למידה מורכבות וקשיי תקשורת (ASD /PDD, אוטיזם בתפקוד גבוה, תסמונת אספרגר). משתתפי התכנית נפגשים אחת לשבוע, במסגרת הקבוצה אליה הם משתייכים, לפעילות חווייתית בהנחיית מדריך מקצועי.

תכנית "רעים" מתנהלת על פי מודל ייחודי שבבסיסו עומדת בניית קבוצת השתייכות. הקבוצה מאפשרת לחבריה הזדמנות להתנסויות חברתיות חיוביות וליצירת קשרים חדשים ב"קבוצת השווים", תוך תיווך, הקנייה ותרגול של מיומנויות על ידי המדריכים המקצועיים. משתתפי התכנית, שפעמים רבות מתמודדים עם קשיים שמזמן להם השילוב בחיי הקהילה, מוצאים בקבוצות של "רעים" בית של ממש - מקום ליצירה ולטיפוח קשרים חברתיים משמעותיים.

מדריכי הקבוצות הם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בהבעה וביצירה בהכשרתם. לכולם ניסיון בהנחיית קבוצות, וכל אחד מהם מלווה קבוצה קבועה לאורך כל השנה. המדריכים עוברים, באופן קבוע, השתלמויות מקצועיות ומקבלים הדרכה אישית מאנשי מקצוע בתחום.

התכנית מופעלת על ידי החברה למתנ"סים, בליווי ובתמיכת משרד החינוך, משרד הרווחה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל.

 

מה אנחנו עושים פה
חברי הקבוצה נפגשים, אחת לשבוע, במתנ"ס המקומי, למפגש בן שעה וחצי בהנחייתו של מדריך הקבוצה. כל קבוצה מונה בין 10-20 משתתפים, בהתאם לגילאים, ההרכב והדינמיקה הקבוצתית. המתנ"ס, בו מתקיימים מפגשי הקבוצה, הינו מקום נגיש ונורמטיבי אשר מאפשר תחושת שייכות ושותפות של חברי הקבוצה לקהילה בה הם גרים.

אופי המפגשים הוא חווייתי ומשלב בתוכו דיונים, משחקים, שיחות, פעילויות, משחקי תפקידים וכן שיח פתוח של המשתתפים. במהלך השנה מתקיימות סדנאות העשרה בנושאים שונים ומגוונים ובהתאם לצרכים העולים בקבוצה- ניהול זמן, יופי וטיפוח, מיניות, יציאה לעצמאות, ניהול תקציב, בישול ועוד.

חלק מהפגישות מתקיימות מחוץ לכתלי המתנ"ס - בבתי קפה ובמקומות בילוי נוספים. היציאות המשותפות מעודדות יצירת קשרים בין חברי הקבוצה מעבר לשעות הפעילות, מעודדות יוזמה ואקטיביות, מלמדות בחירה והתחשבות בזולת וכן מייצרות הנאה משותפת ומגבשת לחיי הקבוצה.

בנוסף, במהלך השנה הקבוצות לוקחות חלק באירועים הארציים של התכנית, אליהם מגיעים  משתתפי הקבוצות מכל רחבי הארץ, ביניהם – טיולים, מסיבות, ערבי סטנד אפ, שירה בציבור ועוד.

 

מאיפה באנו
"רעים" הוקמה בשנת 2002 על ידי החברה למתנ"סים.

קבוצת 'רעים' הראשונה בארץ נפתחה בירושלים, בהמשך ליוזמה פרטית של אם לנערה צעירה שסבלה מבדידות חברתית, ניכור והדרה. האם, תושבת העיר, ביקשה להקים קבוצה חברתית לאנשים צעירים עם קשיי תקשורת ולקויות למידה. המינהל הקהילתי "גינות העיר" נענה לאתגר, הרים את הכפפה והקים את הקבוצה הראשונה.

קיומה של הקבוצה והפעילות במסגרתה זכו להדים רחבים, בעקבותיהם התקבלו פניות רבות של הורים בקהילה אשר חיפשו מסגרת חברתית לילדיהם. במהרה התברר שהקבוצה עונה על צורך ממשי ו"בוער" של אוכלוסייה רחבה שעד לאותה העת "נפלה בין הכיסאות" ולא זכתה למענה חברתי מובחן ומותאם. ילדים, נערים ובוגרים אינטליגנטיים, שעל אף הקשיים שלהם לא התאימו למסגרות החינוך המיוחד, אך גם לא מצאו את מקומם במסגרת החינוך הרגיל. לפיכך, חיו תקופה ארוכה ב"שטח הפקר" שזימן להם חוויות חברתיות שליליות ותחושות קשות של תיסכול וחוסר אונים.

לאחר מספר חודשים של פעילות מקומית, הצטרפו לתכנית אשלים-ג'וינט ישראל והקרן למפעלים מיוחדים של המוסד לביטוח לאומי, אשר הכירו בצורך הקיים והשכילו לזהות את ייחודיותה של התכנית הנותנת לו מענהמקצועי. שיתוף פעולה זה אפשר את צמיחת התכנית והפיכתה לתכנית ארצית, הפועלת כיום במספר מגזרים ובעשרות יישובים, לרבות יישובי פריפריה וישובים ערביים.

​כיום, מאות ילדים, בני נוער ומבוגרים לוקחים חלק פעיל בקבוצות השונות ברחבי הארץ, הן במסגרת הפעילות השוטפת בקבוצות האם, והן באירועי ההעשרה והפנאי הארציים של כלל קבוצות "רעים".

 "כל מה שרציתי זה לחפש חברה לביתי. יש לי בת מקסימה, בת 21, נערה עם לקויות למידה וקשיי תקשורת. במשך כל השנים שבהן הייתה תלמידה בבית ספר תיכון, תמיד סבלה מבדידות חברתית. אף פעם לא הייתה מוזמנת למסיבות, לטיולים וכו'. במשך כל השנים עיקר המאמצים שלנו הופנו לצדדים הלימודיים ופחות התפנינו לעסוק בתחום החברתי, למרות שבחופשות זה מאוד הציק. בעוד שעל לקויות למידה אפשר להתגבר באמצעות מורים פרטיים והקלות בבחינות, על קשיי תקשורת קשה מאוד להתגבר, בעיקר לאור העובדה שזה לא בדיוק מעניין את מערכת החינוך. כשבתי סיימה תיכון החלטתי לקום ולעשות מעשה ולחפש לה חברה. כל השנים הייתי בטוחה שיש עוד אנשים כמוה ורק צריך למצוא אותם. העליתי את הרעיון למינהל הקהילתי בשכונת מגוריי בירושלים והתקבלתי בברכה".

 

לאן אנחנו הולכים
תכנית "רעים" מתרחבת כל הזמן ופותחת קבוצות חדשות ברחבי הארץ, לרבות קבוצות הממוקמות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל. הקבוצות פועלות כ'קבוצת רכבת'- וניתן להצטרף אליהן לכל אורך השנה.

מטרות הפעילות:
יצירת מסגרת חברתית מכילה ותומכת לאנשים הסובלים מבדידות חברתית על רקע של קשיי תקשורת, ולקויות למידה מורכבות | פיתוח מיומנויות חברתיות | הרחבת המעגל החברתי של המשתתפים והעלאת שביעות הרצון מהקשרים החברתיים הקיימים | יצירת חוויה קבוצתית חיובית | מתן מענה איכותי לשעות הפנאי | העלאת הדימוי העצמי של המשתתפים, הפחתת החרדה וחיזוק חוויית המסוגלות  | העצמה אישית וקבוצתית | פיתוח עצמאות בקרב המשתתפים.

 

למי מיועדת התכנית
תכנית "רעים" מיועדת לילדים, בני נוער ובוגרים המצויים בבידוד חברתי על רקע של לקויות למידה מורכבות וקשיי תקשורת (ASD /PDD, אוטיזם בתפקוד גבוה, תסמונת אספרגר). היא נותנת מענה לאוכלוסייה שלמה המוצאת את עצמה מתמודדת עם הקשיים שמזמן לה השילוב במסגרות החינוך "הרגיל" ובחיי הקהילה, ולמשתתפים המבקשים לעצמם מקום מכיל ולא שיפוטי שבמסגרתו יוכלו ליצור ולטפח קשרים חברתיים משמעותיים וחיי פנאי עשירים.

הפעילות מתקיימת בקבוצות המחולקות לפי אזור גיאוגרפי וגיל:
ילדים (גילאים 9-14)
נוער (גילאים 14-19)
צעירים (גילאים 19-29)
בוגרים (גילאים 29-39)

על אף העיקרון המנחה של יצירת "קבוצת שווים", המהווה את הבסיס להגברת תחושת השייכות של המשתתפים, הקבוצות מורכבות מקשת גילאים רחבה ונמצאים בהן משתתפים עם קשיי תקשורת לצד משתתפים עם לקויות למידה. ההטרוגניות משרתת את מטרות התכנית ומאפשרת למשתתפים לקבל ולהתמודד עם תמונה משקפת של "החיים האמיתיים שם בחוץ", המורכבים גם הם מאנשים בעלי גוונים ומאפיינים שונים. למעשה, הקבוצה מספקת למשתתפים הזדמנות לפתח כישורים נחוצים בסביבה אוהדת, תומכת ולא שיפוטית.

"תמיד הייתי נחשבת מוזרה. למדתי בבית ספר רגיל, אבל המורים והתלמידים לא ידעו איך 'לאכול' אותי. לכן לא היו מתייחסים אליי, לא היו פונים אליי, לא היו שואלים את דעתי ובטח שלא היו מזמינים אותי למסיבות או לאירועים אחרים. תמיד הייתי שונה ואף פעם לא ידעו להגיד לי מה בעצם יש לי....  אובחנתי רק כשהייתי בת 18. עכשיו אני יודעת שיש לי אספרגר"
(משתתפת בקבוצת הצעירים)